Heeft diksap een hoge of een lage glycemische index en wat wil dat eigenlijk zeggen?

Heeft diksap een hoge of een lage glycemische index en wat wil dat eigenlijk zeggen?

De glycemische index (GI) geeft een inschatting voor de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten.

Fruit, fruitsuikers en dus ook dixap hebben een lage glycemische index. Voor alle soorten koolhydraten met een lage glycemische index geldt dat zij langzaam verteerd en omgezet worden in glucose en daardoor langzaam hun glucose afgeven aan het bloed. Dit betekent dat producten met een lage glycemische index zoals fruit en dixap de bloedsuikerspiegel minder sterk beïnvloeden. Heel fruit (niet verwerkt tot sap) heeft een lagere glycemische index dan dixap of ander sap.

Koolhydraten met een hoge glycemische index worden snel afgebroken tijdens de spijsvertering, de glucose wordt snel afgegeven in de bloedbaan wat zorgt voor een piek in de bloedsuikerspiegel. Het is door vele onderzoeken bewezen dat een bloedsuikerspiegel die heel veel schommelt erg slecht voor je is. Niet alleen slaat je lichaam daardoor veel sneller vet op, ook beïnvloedt het je stemming heel erg. Een hoge piek in je bloedsuikerspiegel wordt namelijk altijd gevolgd door een diep dal wat bijvoorbeeld vermoeidheid, geïrriteerdheid en loomheid met zich meebrengt. Ooit al eens afgevraagd waarom jij zovaak last hebt van een after dinner dip na een enorme maaltijd? Dat komt hierdoor dus.

Kortom, door te kiezen voor dixap (natuurlijke suikers) in plaats van siroop of andere frisdranken (toegevoegde en / of geraffineerde suikers) voorkom je hoge pieken in je bloedsuikerspiegel. Maar drink ook je glaasje dixap met mate want het blijven suikers die je bloedsuikerspiegel verhogen.